Friday, December 25, 2009

~kEMbali BersUA~

Assalamualaikum..pembuka bicara buat teman2 yang telah lama merindukan diri ini...hehe...btul k rindu????...perasan sorang je..:)

selama sebulan tangan ini tidak menaip...rase rindu la plok..bukan ap dah cuti sem tambahan pula kat umah xde i.tenet..so diam je la..hehe..kalu ade pun mgkin xsempat gak nak menaip...dengan kesibukan sebagai suri rumah tangga...menjdi bibik kepada anak2 buah yang kusayang...hehe macam2 nk cter cume cter yang xrahsia jela..hihi..tatkala sampai kt ukm pada 21hb...rase malas lak sbb xpuas ag cuti kt umah...tapi apakan daya masih status sebagai student..kn lah datg tepat pada wktunye...yang pasti sem ni sem last buat diriku...cam gembira je?..huhu.. walaupun sem ni sem last tp perjuangan ku tetp xkan berhenti selagi nadi masih berdenyut... xde idea lak nk tulis...lame x menaip..huhu..demi teman2 yg rindukanku..akan kugagahkan otak ni tuk keluarkan idea ye...kui3..

ermm....
sem ni hanya 4 subjek yang ku amik...
1) sains kehidupn dlm pendidikn
2) hafazan al-quran
3)pembangunan insan&kewarganegaraan

4) kurikulum dan penilaian pendidikan islam

..
huh!!!...susah ke payah???sme jela...hahaha belajar dlu baru tau kan!!!!:) Opppsss!!!lupa lak nak ucapkan tahniah buat sahabt2 yang dah kwen & bertunang...ade yang bgtau n ade gak senyap2...xpe yang pasti ku doakan semoga bahagia sehingga akhir hayat...bibir ni senyum je bile tgk kwn2 dah bahagia...bile lak yang menulis ni???ntahla....kn tanya Sang Pencipta...:) tu je la ye...jumpe lg entry setrusnye.. Wsalam..

Wednesday, November 11, 2009

~TataPan~

Lafaz yang paling indah ialah Al-QUR'AN..
Harta yang paling menguntungkan ialah .SABAR.
Teman yang paling akrab ialah AMAL..
Pengawal peribadi yang paling waspada DIAM..
Bahasa yang paling manis SENYUM..
Dan...
Ibadah yang paling indah adalah KHUSYUK..

*Setiap manusia ciptaan Allah semuanya indah pada pandangan-NYA...keindahan itu makin bersinar bila diselimuti dengan amal ma'ruf dan nahi mungkar...itulah sebaik2 ummah disisi-NYA...Akan terbukalah pintu Syurga dan tertutuplah pintu Neraka...Buat insan Soleh & Solehah...*

Ilmu takkan datang tanpa dicari...
Hilanglah ia tanpa dibajai...
Kejarlah ia tanpa henti...
Menjadi bukti pada Ilahi...
Itulah hakikat seorang insani...
Teruskan hidup sebagai Da'i...
Sebagai penyambung risalah Nabi s.aw.



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Tuesday, November 10, 2009

~wINdow ShoPing~

Salam...Alhamdulillah exam dah tamat tggu edit je tesis je...ha!!sementara tggu penyelia bg komen....xtau komen yg cam mne...so saz n kwn2 planing jalan2 ...nak tau tmpat tu.."Biarlah Rahsia"..kononnye releas tension la..hehe..bukannya apa dah yuyee tu ajak so ikut jela..lagipun lame dah xkuar... nak kate tempat tu menarik boleh la...tempat shoping semua lebh kurang je..yang paling best dapat makan kat restoren "BELANGA"...idea cik yuyee..memang pandai yuyee pilih restoren..best sangat2...:)..

Tapi harganya mahal gak la..bagi kami yang student ni..klu yang bekerja rasenye berpatutan ..tempat standard so harga pun cmtu la..tapi nila kali pertama makan harga 2 kali ganda dari biasa...papepun masakannyee...sangat2 deliciuos...kalu teman2 nak tau sdap camne kenalah rasa sediri...rase nak p'g lagi...dalam berwindow shoping akhirnye tershoping gak...tapi satu je...tu pun kakak yang hadiahkan sbb ye kte saz ni PA dia...hehe...mcm2...yang paling banyak shoping yuyee kitala....nak tau ye yuyee bli ap knlah tanya dia ye...

makanan yang kami makan>



~ ni asam laksa..sangat enak ~walaupun perut kecik tapi habis gak..hehe




~ nilak mee kari makanan cik dya ~

** makanan cik yuyee xde gambar lak...sowi ye....hehe...



~ bantal cuteku..hehe..nilah hadiah from my sister..comel x???comel kn!kn!kn!


oklah teman2..kalau sape2 nak tau tempat tu kt mne nti carilah ye..Insyaallah jumpe....yang penting kita berusaha mnecari...Salam..

Monday, November 9, 2009

~Sa......yanG Yuyee~:)

SaLam..Huh!!!!penat jugak duk edit blog ni...bukan edit appun..just tukar background bagi nampaK menarik ckit...kalau dah asyik yang tu je...ramai xnak singgaH nati..tul x? .hmm..kalau ikutkan tuan blog ni nak buat sorang..huh!..alamak memang sebulan pun xterubaH..KUI3...nilah berkaT ade cik YuYee..sa.yang cik.Yuyee..yang bersengkam mata tolang Saz...YuYee memang baik makin comeL lak tu..hehehe..ambil Hati ke ni?..hehe..meKasih Yuyee....Yuyee la kwn Saz dunia & akhiraT..K lah ye..mata dah mula layu ni...jumPe entry seterusnYA..:)

Friday, November 6, 2009

~Ego @ non-Ego~..

Jom..kite muhasabah..adakah diri ini seorang yang" Ego" @ x..dipetik dari st emel..mau tau knlah bace ye...bile dah bace jgn lupe sme2 kite muhasabh diri kite...Sesungguhnya setiap perkara itu ade jaln penyelesaiannye..

Bissmillahirrohmaan irrohiim
“Dan janganlah kamu berjalan di muka bumi ini dengan sombong, karena sesungguhnya kamu sekali-kali tidak dapat menembus bumi dan sekali-kali kamu tidak akan sampai setinggi gunung”. QS.Al-Isra (17) : 37.

“Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh, Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri”. QS. Luqman (31) : 18.

Sombong penyakit yang menghinggapi kita tanpa kita sadari, Allah SWT menciptakan kita sebenarnya terdiri dari dua sisi, yaitu ego dan kesadaran, akan tetapi perjalanan hidup kita, kita lebih cenderung menggiring diri kita sendiri menuju ego, dan ego inilah yang memperkenalkan kita kepada keserakahan dan kebencian, kedua sipat buruk inilah akar dari timbulnya kesombongan, sebagaimana firman Allah dalam QS. Abasa (80) ayat 5. yang artinya “Adapun orang yang merasa dirinya serba cukup”, maksudnya seseorang yang merasa dirinya serba berkecukupan, kita merasa berkecukupan dibidang materi, kita merasa lebih kaya, kita merasa lebih cantik, kita merasa lebih terhormat, dan pada Al-Qur’an Surat Al-Hujurat (49) ayat 17 Allah SWT mengatakan yang artinya Mereka merasa telah memberi nikmat kepadamu dengan keislaman mereka. Katakanlah: "Janganlah kamu merasa telah memberi nikmat kepadaku dengan keislamanmu, sebenarnya Allah Dialah yang melimpahkan nikmat kepadamu dengan menunjuki kamu kepada keimanan jika kamu adalah orang-orang yang benar".

Dengan ayat ini Allah SWT hendak mengingatkan kepada kita agar kita tidak merasa lebih pintar, lebih pandai dan merasa lebih dominan, merasa lebih berpengalaman, merasa lebih berwenang, merasa lebih berwawasan, dan lain sebagainya dan juga kita menganggap diri kita lebih bermoral, lebih pemurah, lebih ikhlas dan lebih tulus dibandingkan dengan orang lain, dengan demikian kita sudah menggiring diri kita sendiri dalam murkanya Allah sebagaimana firman Allah dalam QS. An-Nisa (4) ayat 36. yang artinya “ ……Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga - banggakan diri”.

Kita mustinya sadar bahwa ketika kita dilahirkan di dunia ini, kita dalam keadaan telanjang dan tak punya serta tidak tau apa apa, sesuai firman Allah dalam QS. Al-Mu’min (40) ayat 67.yang artinya “Dia-lah yang menciptakan kamu dari tanah kemudian dari setetes, air mani, sesudah itu dari segumpal darah, kemudian dilahirkannya kamu sebagai seorang anak, kemudian (kamu dibiarkan hidup) supaya kamu sampai kepada masa (dewasa),….”, QS. Al-Insaan (76) : 2. yang artnya “Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari setetes mani yang bercampur yang Kami hendak mengujinya (dengan perintah dan larangan), karena itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat”.

Akan tetapi, seiring dengan waktu, kita mulai memupuk berbagai keinginan, cita cita dan lebih dari sekadar yang kita butuhkan dalam hidup ini, kita selalu mengatakan bahwa kita memerlukan lebih banyak dan lebih banyak lagi, sebagai mana yang ditegaskan oleh Allah SWT dalam QS. Al-Imran (3) ayat 14. yang artinya “Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga).

Ego kita menggiring diri kita dalam bentuk harga diri dan percayaan diri, akan tetapi begitu kedua hal ini berubah menjadi kebanggaan, kita sudah berada sangat dekat dengan kesombongan, ketahuilah wahai saudaraku bahwa batas antara bangga dan sombong tidaklah terlalu jelas, semakin tinggi tingkat kesombongan kita, semakin sulit pula kita mendeteksinya, sombong karena materi sangat mudah terlihat, namun sombong karena pengetahuan dan ilmu, apalagi sombong karena kebaikan, sulit terdeteksi karena seringkali hanya berbentuk benih - benih halus di dalam batin kita.

Perjuangan melawan kesombongan merupakan perjuangan menuju kesadaran sejati, untuk bisa melawan kesombongan dengan segala bentuknya, kita perlu menyadari bahwa pada hakikatnya kita dilahirkan dimuka bumi ini, untuk menyembah Allah dan juga agar kita melakukan Amar makruf nahi mungkar QS. At-Taubah (9) ayat 71. yang artinya “Dan orang - orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang makruf, mencegah dari yang mungkar, mendirikan shalat, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasul Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”.

Dan kita juga harus menyadari bahwa apa pun perbuatan yang kita lakukan, akan kembali kepada kita sendiri, juga demi diri kita sendiri, bila kita berbuat baik kepada orang lain hakekatnya sama dengan kita telah berbuat baik pada diri kita sendiri, demikian sebaliknya, dan kebaikan yang telah kita lakukan kepada orang lain, pasti akan kembali kepada kita dalam bentuk persahabatan, cinta dan kasih sayang, QS. Al-Isra (17) ayat 7. yang artinya “Jika kamu berbuat baik (berarti) kamu berbuat baik bagi dirimu sendiri dan jika kamu berbuat jahat maka kejahatan itu bagi dirimu sendiri…….”.

Semoga Allah SWT, memberi kekuatan agar kita selalu berbuat baik, sekaligus meninggalkan sifat sombong, karena sesungguhnya sombong dan kesombongan hanya milik dan untuk Allah sang maha pencipta dan maha pemilik bumi dan langit serta isinya, dan semoga kita semua diberi kekuatan agar menganjurkan untuk tetap berbuat baik, serta mencegah perbuatan yang mungkar, Aamiin Yarobbal Alamiin.

p/s: Semoga diri ini n antum menjauhi dari sifat ini..

Thursday, November 5, 2009

~SaaT mENgembirakaN~

Gembira????Alhamdulillah...target saz nak siapkan tesis minggu ni..akhirnya tercapai...walaupun belum tentu reaksi datin cmne...hehe...lepas antaq nti baru la rse lega..makan pun kenyang, tidur pu lena mandi tetap basah ye..kui3...Harapanku...moga xbanyak yang akan diedit 6t..kalU xedit langsung syukur Alhamdillah.."berangan sorang2'...huhuh..ok lah..saz nak g ata dah ni...JOM!!sape nk ikut?,,,jalan sdri ek..hehe

Sunday, November 1, 2009

~CipsmoRe~

Salam kerinduan buat para Bloger..hehe..rindu sngat dah nk mengisi ruangan yang teriiiiiisi ini...bukan apenye..al-maklum la...kekangan masa dan macam2 la..tapi xla sesibuk Perdama Menteri""..xgtu cikYuyee & cik Dya..hehe...

Blog cIk saz ni lum terkubur ag tau!! bak kate cik Yuyee dah Terkubur...HUHU sAlah statement tu cik Yuyee...Oleh kerana itulah ..cik Saz muncul kembali..Utraman-3..heeh..saz tau la cik Yuyee tu rindu sngat kt cik saz...Saz xg mane2 pun...ade je Ni...:)Nak dngr cter x????nk!nk!!NK!!! ye tny ye yg jawab..hehe


TeSis..

cter sal tesis memanh xhabis..saz lum siap lagi.. masih tinggal bab 2 n cadangan je...mau tOlg ngak?hihi//Insyaallah minggu depan dapat siapkan n antar kt penyelia utk dcek..kawn2 doakan ye moga apa yang buat tu dterima & xperlu nak edit2 lagi..harap2 cmtula...tgkla nasib badan 6ti...

Exam..

Disamping berKejar ngan tesis..xlupa lak pada exam..dah lpas 1papEer...masih ade 3 lagi yang terkurung...ermmm..sok paper ke-2 akan menyusul...ko-K...exam Ko-k ni cam jadi cikgu sukan lak....semua sal permainan,persatuan n kelab....kalu kwn2 nk tubuhkan kelab k @ pape gtau la saz ye leh la Tlong2 ckit mne yang xtau...tolg nyibuk jela..hehe...lepas exam ko-K ni ade ;lg 2 paper...Saz harap final sem ni memberi hasil yang BaIK...uSAHA tetap Usaha...yang penting mestilah disusuli dengan Doa & Tawakkal...barulah diberkatI olEH ALLAH...aMIN..........


RinDU...

Nak selitkan bab rindu ckit ye...hehe...ALhamdulillah 26hb mak saz dapat p'g menunaikan haji bersama kakak n abg ipar...Xsampai seminggu dah rase rindu..hehe..rse jauh sngat..siap mimpi mak dah balik ag..ermmm..nak wak camne xpernh pisah jauh...hhehe pape pun saz bersyukur dengan rezeki yang Allah kurniakan untuk kakak saz"kak tie" Alhamdulillah akhirnya Impiannye untuk bawa mek saz diizinkan Allah...moga diberKati-NYA...tahun ni la rye kali pertama tnpa mak disisi...aNAKMU ini akan sentiasa doakan moga dapat mengerjakan haji dan ibadat2 len dengan sempurna dan dikurniakan kesihatan yang baik..INSYAALLAH...


Wednesday, September 16, 2009

~Mengisi Kerinduan Hati~

salam sahabat2 ...hmm..dh lme saz xmengisi entry di ruangan blog ni...mungkin dengan kesibukan yang pelbagai..ngan kuliah, tesis yang xsiap2..assgmnt & .......papepun dah menjadi lumrah sebagai hamba Allah yang bergelar "student"...tul x?kalau nk duk saje bek xyah belajar kn?kn??hehe..

*Bulan Puasa*

Nak cter ckit sal bulan pose ni..hanya beberapa hari lagi akan meninggalkan kita...saz sedih sngt..lum tentu lagi ramadhan akan datang dapat jumpe.. Insyaallah moga Allah panjangkan lagi usia hamba-MU ini untuk menikmatinya lagi...pejam celik pejam celik 3 hari lagi...ermm...boleh katakan sepanjang pose ni saz selalu la berbuke di masjid..kalu ari mggu lak b'buke umah kak..al-maklum la adik manje kan...hehe...bile makan ramai2 kt msjd tu rse selera sngat tambahan pula suasana pun meriah...dpat mengeratkan silaturrahim antara saudara seislam yang xknl...fak&kos len..amat seronok!!semalam last saz berbuke kat masjid..sedih sngat..bertemu Ramadhan len xdapt dh nk buke kt sne...tahun ni la last pose kt "UKM"..dh final year..huhuhu..cepatnye mse berlalu..

Ku mengharapkan Ramadhan kali ini memberi seribu erti sebagai seorang yang bergelar 'HAMBA ALLAH"
Moga setiap amal ibadat dan kebaikan yang kita lakukan diterima oleh ALLAH S.W.T

Sabda Nabi s.a.w :
* Bahawa bulan Ramadhan itu adalah bulan yang diberkati Allah. Bulan yang mengandungi LailatulQadar, yang lebih baik daripada seribu bulan. Bulan yang diwajibkan Allah ke atas hamba-NYA supaya berpuasa supaya bangun di malam hari untuk melakukan ibadat sunat. Sesiapa yang mengerjakan ibadah sunat dalam bulan ini, maka pahalanya sama dengan mereka yang mengerjakan fardhu di bulan lain*

*Biskut Laye"

dalam berpuase gak...kita leh lihat banyakla kedai2@bazar Ramdhan yang jual biskut Laye..memang time ni la pakar2 biskut Laye tu nak mula tunjukkan kreativiti masing2...hehe...samela ngan orang yang menulis ni..hehe..dalam cbuk mejalani ibadat puase...xlupe gak pd biskut Laye..dah menjadi adat MELAYU..bile "LAYE JE" buat "BISKUT LAYE"...telo k ap ni?..asyik sebut laye..laye je ni...kui3..saz pun buat kuih Laye gak..tapi tahun ni xla cm tahun lepas..thn ni beberapa jenis je...ha!!nak tau sekut gapo?..antaranye..biskut semperit, biskut conflakes, biskut buttercup ayu & siput.ha!..xlupe gak biskut terbaru yang direka biskut nestum bercip...bEST..HEHE..biskut tunjuk pun ade gak..hehe..biskut Almond n biskut tat..xsmpat kalu nak wak semua..nak rse jemput datang umah Saz ye...nk tnjuk gambr pun nti takut terliur lak puase xhbs ag ni...hihihi..tnjuk lps Laye la...hehe..setakat ni je la kisah biskuT Laye...hihi

*Jom Balik Laye"

Ni entry akhir ku sebelum balik Laye...petang ni dah nak balik umah kak..malam ni bertolak...xsabar nak tgk pntu umah..hehe...yang paling best Laye ni semua adik beradik saz balik..15 orang dapat kumpul bersame..lagi gembire sbb Laye ni kenduri abang Saz...dh lme xbuat kenduri kat Umah..xsabarye..."Penantian itu satu kesabaran"hehe...Jemput datang ye..
Time Laye ni biasenye yang paling sbuk mak la sbb semua anak2 nak makan masakan tangan Mak..hehe..bukan anak malas masak tapi mse ni la nak manje ngan mak...hehehe
RINDU!!!!!!

*BUat Teman2*

Xtau nak tulis ap dah..ingat kt kampung je fikiran ni..huhu...
Ha!!Buat teman2.. dalam bergembira kita menikmati hari eidul fitri ni...Tesis n assgmnt jangan lupe ye...hehe..

k la ye...Sempena bulan yang mulia ini...dan Syawal yang akan menjelang tiba...Saz nak ucapkan Selamat Hari Raya..Maaf Zahir & Batin....segala keterlanjuran kata, terasa hati dan ter...ter..ter...Ampuni la diri ini...kerna diriku bukan Insan sempurna...hanya di selimuti dengan kekurangan...Akulah insan yang bernama Syazana..



Hati sedih Ramadhan pergi...
Syawal tiba gembira menanti...
Kampung halaman tempat merai...
Itulah lumrah orang Islami...

Balik beraye jangan lupai...
Sesama kita maaf-maafi...
Sebagai tanda saling mengingati...
antara kita sebagai Ummati...

Coretanku, sekadar ini...
Buat mengisi ruangan entry...
Salah dan silap maaf ku ucapi...
Hanya itu yang mampu ku isi...

Sunday, September 6, 2009

~ku Dambakan~

Bercerita tentang ramadhan ni..dh separuh bulan kita berpuasa...sempena bulan yang mulia ini..setiap orang dambakan satu malam...begitu juga diriKu..malam ap ye?ermmm...semestinya malam "LAILATUL QADAR"

Lailatul Qadar

Imam Ahmad dan Imam Muslim menceritakan Lailatul Qadar terjadi pada malam ganjil
dalam sepuluh terakhir Ramadhan

Malam ini teramat istimewa kerana :

Surah Al - Qadr : 1 - 5
.

Bermaksud :

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi
Maha Mengasihani

Sesungguhnya Kami telah menurunkan ( Al - Quran ) pada
malam Lailatul Qadar

Dan tahukah kamu Lailatul Qadar itu?

Lailatul Qadar itu adalah lebih baik dari seribu bulan

Pada malam itu turun malaikat - malaikat dan malaikat
Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan

Malam itu ( penuh ) kesejahteraan sampai terbit fajar

1. Syed Qutub menjelaskan di dalam Fi Zilalil Quran, bahawa pentingnya malam Lailatul
Qadar adalah kerana peristiwa itu mengingatkan kita pada malam ulangtahun penurunan
Al - Quran kepada Nabi Muhammad s.a.w.

Kehebatan malam ini terlalu agung untuk digambarkan oleh akal manusia.Satu sejarah
komunikasi di antara Langit ( Allah ) dengan bumi ( makhluk ). Di sini bermula
ketentuan hidup manusia. Seolah - olah Al - Quran bercakap, memberi nasihat dan .....
manusia pula menjawab, ' kami dengar dan kami taat '.

2. Ibnu Khatir menjelaskan di dalam kitab tafsirnya bahawa amalan ikhlas yang dilakukan
pada malam Lailatul Qadar lebih baik dari seribu bulan ( bersamaan ± 83 tahun ) dari
sudut ganjaran pahala.

Oleh itu, alangkah ruginya kita, seandainya kita tidak memberi tumpuan pada sepuluh
malam terakhir Ramadhan.

3. Imam Bokhari dan Imam Muslim menjelaskan di dalam kitab Hadis mereka :
Sesiapa yang menghidupkan malam Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan penuh
keikhlasan, InsyaAllah diampunkan dosanya dengan Allah, apa - apa yang dilakukan
pada masa lalu.

Dosa dengan manusia, perlu memohon maaf dari manusia

Pada malam Lailatul Qadar, jumlah para malaikat yang turun ke bumi teramat banyak,
melebihi dari hari - hari biasa. Malaikat turun untuk sama - sama menyaksikan
manusia menghidupkan malam tersebut dengan beribadah. Alangkah beruntungnya
mereka yang ikhlas beribadah, dihampiri dan didoakan oleh para malaikat.

4. Al - Marhum Syed Sabit dalam kitab Fiqh Sunnah menjelaskan bahawa setiap orang
Muslim yang menghidupkan malam sepuluh terakhir Ramadhan adalah semata - mata
mengikut sunnah rasul dan amalan para sahabat; kerana malam tersebut adalah
malam keamanan sejagat yang dijamin oleh Allah s.w.t.

Mungkin ada banyak kelebihan Lailatul Qadar yang tidak dilengkapkan, tetapi tujuan kita
adalah untuk menghidupkan Sunnah Rasulullah. Semoga kita digolongkan oleh Allah s.w.t.
di dalam kumpulan muttaqin.

Tanda - tanda Malam Lailatul Qadar
a. Cuaca yang tidak terlalu panas dan terlalu sejuk pada malam Lailatul Qadar

b. Malam itu dirahsiakan, kerana Allah mahu melihat siapakah di antara manusia yang
bersungguh - sungguh, mencari dengan penuh ikhlas tanpa jemu - jemu

``marilah same2 kita rebut peluang yang ada ini...kita belum tentu akan bertemu ramadhan seterusnya..hidupkanlah setiap malam dengan Qiammullail...moga kita akan dipertemukan dengan malam'LAILATUL QADAR"

Monday, August 24, 2009

~Tidak ku sangka~

Tatkala tangan ini gagah mengedit assgment...
jAM menandakan pukul 12..
tibe2 hnset di sebelah berbunyi menandakan satu msg masuk...

Aku membaca msg itu terus terperanjAt...

Mulakan harimu dengan sebuah senyuman yang menawan,

lapangkan dadamu dengan selawat dan salam buat Rasul junjungan,
Nabi Muhammad s.a.w..

Harungi setiap ujian dan musibah yang datang dari Allah dengan tenang
dan sentiasa redhainya..

Hepy Besday !!

tIDAk ku sangka..rupanye cempedak udah jadi nangKa..hehe
Hari ni hari lahir ku...

Selepas msg kiriman Adik Saz..
bertalu2 msg dari sahabat2 sehingga la keesokannYA..

Aku termenung sejenak...
Mata mula bergenang...
Ntah kenapa ?
Hati bergelodak duKA...
Bukankah setiap insan itu gembira dengan kehadiran hari lahir..
Walaupun diriKu juga..

Namun...
Mengingatkan ku pada satu hadis Rasulullah s.a.w yang pernah ku baca pada blog Ustazah..

Sekali-kali tidak akan berganjak kedua kaki seorang hamba (manusia) pada Hari Kiamat nanti sehingga kepadanya ditanya tentang lima perkara:

1. Tentang umurnya ke mana dia habiskan
2. Tentang masa mudanya ke mana dia pergunakan
3. Tentang hartanya dari mana dia perolehi
4. Dan ke mana ia belanjakan
5. Tentang ilmunya apakah yang dia amalkan.

(Hukum hadith: Sahih)

~hati mula berkata2..Adakah diri ini telah melengkapi kelima perkara itu ke arah kebaiKaN??sUKAR untuk ku tafsirKAN...hANya DIA
penentu segalanya..
~Aku mengharapkan hari2 yang kulalui ini kebaikan mengatasi keburukan..
moga setiap detik,saat,minit,jam yang berLalu...
meningggaLkan satu manfaaT bagiKU...
~Bukan hadiah yang kuharapkan...
~Bukan emas permata kuinginkan...
~Dari mereka yang mengingatI hari ini...

NaMUn>>>

Cukuplah sekadar hadiahi untuKku...Al-fatihah..
sebagai tanda pujIAn buat TUHAN yang ESA..
yang masih memberi peluang diri ini bernafas..
untuK menyusuri dunia-NYA...

uMUR tidaK berkurang
Masa laju Berjalan
Harta menjadi carian
Ilmu yang ku dambakan

`BUAT sahabat2 seMua syukran kerana mengingaTI..
mOGA doa2 kalian pintu kemudahan untuKku..
menjalani hari-hari mendatang...UHIBBUKUM..

Sunday, August 23, 2009

~Tak Nak Puasa!!~

~~Bercadang untuk tidak berpuasa~~
Kisah ini dipetik dari ILUV ISLAM..min uSTAZ Hasrizal...JoM kita sama2 baca dan renungi..janganlah sekali2 kita cuba untuk tidak berpuasa ye...sedangkan sudah kita ketahui besarnya pahala puasa itu...baca jangan x baca...hehe

“Ustaz, saya bercadang untuk tidak berpuasa di bulan Ramadhan ini sebab saya terpaksa menduduki peperiksaan”, kata seorang mahasiswi melalui emailnya kepada saya.

“Saya yang lemah iman tidak mungkin boleh berpuasa Ramadhan ini sebab aktiviti minggu orientasi yang berat!”, maklum seorang mahasiswa pula.

“Saya terlalu bernafsu kuat dan sering melakukan masturbasi termasuk di Ramadhan ini. Apakah nasib saya ustaz?”, tulis seorang… maaf bukan seorang, tapi beberapa orang pelajar perempuan melalui email kepada saya. Ya, perempuan. Bukan lelaki.

Muka saya merah, telinga kepanasan.

Jika hanya seorang yang bercadang untuk tidak berpuasa, saya dengan mudah menganggapnya sebagai kes terpencil. Tetapi Ramadhan kali ini saya dihubungi oleh sejumlah mahasiswa dan mahasiswi yang telah awal-awal lagi berazam untuk TIDAK BERPUASA, kerana ada sesuatu yang berlaku di dalam hidup mereka selain makan dan tidur.

Peperiksaan…

Aktiviti minggu orientasi…

Banyak bekerja shif malam…

BUKAN TERPENCIL

Kesemua email yang saya terima di bawah kategori ini saya himpunkan tanpa tergesa-gesa menjawabnya. Sengaja saya kumpulkan sehingga selesai seminggu pertama Ramadhan. Jumlahnya signifikan. Datangnya dari empat penjuru bumi. Mengecewakan!

Di manakah silapnya?

Kelemahan jati diri anak watan kita ini sudah amat kritikal. Tolaklah ke tepi semangat-semangat yang sedang dicari untuk berjihad, membela umat, membebaskan Palestin dan menebus kemunduran bangsa.

Cukup sekadar saya katakan, mungkin ini salah satu sebab mengapa Malaysia gagal mendapat pingat emas di dalam Sukan Olimpik. Negara ini melahirkan bangsa manusia yang lemah determination biar pun tinggi IQ, hebat teknologi, mewah kemudahan prasarana, banyak ilmu dan lebih segala-galanya.

Semuanya terbangun dan bangkit ‘maju’, kecuali manusianya. Terlupa prima kausa!

AMARAN

Perbuatan menyengajakan tidak berpuasa atau berbuka tanpa uzur syar’ie yang kita sedia maklum, adalah dosa besar yang berat ancamannya dari Allah dan Rasul-Nya.

Daripada Abi Umamah al-Bahili beliau berkata, aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : Semasa aku sedang tidur, datang dua lelaki kepadaku dan mendapatkan aku pada tangannya lalu membawa aku ke hujung gunung. Mereka berkata : Naiklah ke atas. Aku berkata: Aku tidak boleh. Mereka berkata. Sesungguhnya kami akan mempermudahkan bagimu. Maka aku mendaki sehingga sampai ke kemuncak gunung tersebut. Kemudian aku mendengar suara-suara yang kuat. Aku berkata : Suara apakah itu? Mereka berkata: Ini adalah suara pekikan manusia dari neraka. Kemudian aku bergegas sehingga aku melihat manusia digantung di belakang lutut mereka, dengan di tepi mulut-mulut mereka koyak dan darah keluar dari mulut-mulut mereka. Aku berkata: Siapakah mereka ini? Mereka berkata: Ini adalah mereka yang berbuka puasa sebelum waktunya. – [Hadith disahihkan oleh al-Albani di dalam Mawaarid al-Zam’aan, #1509]

Wahai sahabat2, teguhkanlah jati diri kalian. Jangan jadikan keselesaan hidup hari ini fitnah ke atas dirimu! Susah hidup semalam dan senang selesa hidup hari ini, semuanya menuju ke KESUSAHAN AKHIRAT yang SAMA. NERAKA YANG SAMA.

Doaku agar kita bertemu di SYURGA...
Nak jadi orang ber"TAQWA"...mestilah kita lakukan dua perkara yakni 'TAAT' kepada perintah ALLAH dan juga kita menghindari dari maksiat..iaitu maksiat zahir dan batin...Marilah sama2 kita sucikan hati dengan melakukan kebaikan lebih2 lagi dibulan yang RAMADHAN yang mulia ini...

Friday, August 21, 2009

~Puasa~

~sELAmat berpuasa buat semua~MOGA Ramadhan kali ini dipenuhi dengan RAHMAT DAN MAQFIRAH DARINYA...Jom!!!sama2 kita hidupkan bulan ramadhan yang mulia ini "Amar Ma'ruf Nahi Munkar"Jangan lupa g solat terawih ye sahabat2...

Thursday, August 20, 2009

~Setitis Embun di mata~




Tangan ini masih mampu menaip walaupun mata sudah mula berkelip2...
menandakan tibenya waktu untukku beradu...

Ditemani hujan yang lebat...
kedinginan yang menyelimuti diri...
membuatkan mata ini sukar untuk ditutupi...

Satu persoalan yang belum kutemui penyelesaiannye..
masih bermain2 di segenap akalku..
bila ia akan berakhir..
bUkan aku penentu jawapannya..

Mata ini hanya mampu menangis..
bila hati berbicara tentangnya..
Mulut hanya mampu berdoa..
Memohon pada yang ESA..

Ya Allah...Ya Rahman..YA Rahim..

Aku ingin menjadi sebaik2 hamba disisiMU..
TIDAK mengeluh dengan ujianMU..
menghadapinya dengan tabah..
menerimanya dengan sabar..

Ya Allah...
Mana yang terbek untukku..
Engkau penentu buatku..

Ya Allah
Engkau peneman tangisanku..
Saat senang dan susahku..
Aku sentiasa merinduiMU..

~Rabbi Yassir Wala Tuassir Rabbi Tamim Bilkhair~


*Semoga ALLAH SWT menjadikan airmata yang jatuh di sudut-sudut mata kita
adalah airmata yang berharga di sudut pandangan-NYA*

Tuesday, August 18, 2009

~Membilang Hari...~






Ramadhan yang penuh makrifat
Ramadhan ditunggu-tunggu
kembali menjengah hati setiap Muslim
memekarkan keberkatan dan kebesaran
Yang Maha Kuasa

Ramadhan yang menyejukkan hatiku
yang melembutkan kerasku
yang mendamaikan gelodak rasaku
yang menghilangkan amarahku
yang menghadiahkan penghargaanku
buat insan-insan tersayang
yang menambahkan cinta kasihku
pada Yang Satu

Ramadhan
syarul Syiam
berikan aku kekuatan akal, fizikal, hati dan iman
jauhkan aku daripada perkara yang dikeji
yang mengurangkan keberkatan
ya Mutakkabir

Ramadhan
syarul Qiyam
malam-malammu malam terindah dalam hidup
malam-malam yg penuh ibadah
malam-malam yang penuh berkat
lalu,
haruskah aku membiarkan malam-malammu berlalu sepi
tanpa sujud syukurku pada
Ar-Rahman
Ar-Rahim

Ramadhan
syarul Quran
bait-baitmu adalah puisi agung
yang menyuntik penawar terbaik buat hati dan jiwaku
patah perkataanmu adalah keajaiban
adalah mukjizat dengan nikmat yang tertinggi
yang menjadi peganganku
penunjuk arah dalam langkah perjalananku
yang menyalurkan kasih suciku buat Yang Maha Agung

Ramadhan
syarul Tarbiyah
hari-harimu adalah satu didikan buatku
yang menundukkan egoku
yang menghilangkan rasa dendamku
yang menjernihkan segala keruh dihatiku
yang memupuk keinginanku menghayati sifat kekasih Allah
yang mulia disisi-Nya

Ramadhan
syarul Jihad
pada setiap langkahku
setiap degup nafasku
setiap denyut nadiku
setiap detik ingatanku

Islam
adalah matahari bagi hatiku
bulan bagi jiwaku
bintang bagi mataku

Ramadhan
perjuanganku menggapai solehah baru bermula
pertemukan aku pada ketibaan-ketibaanmu yang akan datang
rasa rindu dan kasih ini akan selalu mengiringiku sepanjang waktu
selama mana nafas masih menjadi milikku

YA ALLAH
sesungguhnya Engkau tahu setiap bait puisi hatiku

MARILAH KITA SAMA-SAMA ISIKAN RAMADHAN INI DENGAN ALUNAN ZKIR2,AYAT SUCI AL-QURAN SERTA MEMPERBANYAKKAN AMALAN-AMALAN KEBAJIKAN...SESUNGGUHNYA RAMADHAN ITU PENUH DENGAN KEMULIAAN...

Friday, August 14, 2009

~Menanti Hari EsoK~

Hari ap sebenarnye...? Mesti sahabat semua tertunggu2 tbenye hari esoK...knp ngan Esok?haa!!!Nk tau ye..esoklah berlangsungnye kejohanan badminton PIPAQ...bukan Li Chong Wei je leh men badminton...ustaz ngan ustazah pen leh men gak...hehe..Setelah 2 minggu group badminton yang merupakan group pertama bertungkus lumus menyiapkan kertas kerja yang mana juga dibantu oleh Penyelaras kursus Dr.Izham UNTUK mengendalikan pertandingan badminton terbuka PIPAQ...akhirnye...soklah penentu bagi kami.Alhamdulillah sepanjang meeting diadakan masing2 memberi kerjasama dengan sebaiknye dan melakukan tugasan-tugasan yang diamanahkan dengan jayanya..Saz berharap pertandingan yang akan berlangsung esok berjalan dengan lancar tanpa berlaku sebarang kesalahfahaman antara group2...adat bertanding ada menang dan ada kalah...moga semua group yang terlibat( futsal,bola jaring,sukaneka dan persembahan) dapat melakukan yang terbeK dan memberi kerjasama kepada group kami yang mengendali kejohanan esoK...:)..

antara gambar2 sewaktu meeting diadakan...



P/S BUAT GROUP BADMINTON```

tunjukkan kesungguhan, kesepaduan kumpulan kita..buat yang terbeK..EsOK penentu Kejayaan kita bersama...Moga Allah merahmati majlis kejohanan esok...Apa yang penting? KERJASAMA...HEHE


~BADMINTON MENJANA MINDA PENDIDIK~

Thursday, August 13, 2009

~Takziah~

Bismillah...

Setiap manusia yang hidup pasti akan mati...
Cume ble? hanya DIA yang MAHA MENGETAHUI...
Jangan kita menangisi mereka yang telah pergi...
Kerna kita juga akan menyusuri...

Dunia hanya persinggahan diri...
Ukhrawi tempat kita kembali...
Hanya amalan pembekal diri...
Untuk merebut Syurga ILAHI...

..Ucapan takziah buat keluarga Allahyarhan Asri..(solo kumpulan nasyid yang tidak asing lagi di Malaysia)...Moga rohnye dicucuri rahmat Allah Subhanahu Wata'ala...Al-FATIHAH...

Saturday, August 8, 2009

~ Uhibbukum~

Bismillah pembuka bicara...

Bile ku terbaca satu "POEM"..poem k ap?ntahla...ikutla pape pun yerk..hehe:)
Bile ku fahami maksdnye...
Buat ku terkenangkan si DIA yang ku rindui...ku sayangi...
Di malam yang sunyi ini...tatkala mata mula ditutupi...
Fikiran jauh menerawang...
Hati mula terdetik...
'Alangkah indahnya jika waktu itu akan kembali?...
~Wajah2 mereka ku ratapi...mengisi kerinduan di hati...
Ya Rabbi***

Walau jauh kami susuri...
walau laut pemisah diri...
Engkau penyatu hati kami...
Engkau penghubung jarak kami...
Tidak sesakali mereka kulupai...
Doaku sentiasa mengiringi...
Buat pelajar yang ku ingati...

~Ana Uhibbukum~

~Apa yang difikirkan?...

Fikir?apa yang dimaksudkan dengan fikir?tau k....erm...ntahla...nak cakap apa sebenarnye...fikir lagi..Ya Allah...

Tahukah teman2 ? Allah mengurniakan akal pada kita untuk berfikir setiap tindakan yang kita lakukan...supaya apa yang kita laksanakan itu sesuatu yang memberi kebaikan pada kita dunia & akhirat...

Apa yang selalu Saz ingatkan pada diri ini...jangan sekali-kali mengeluh bile buat sesuatu... "buzy"? biasela nama lagi "Tholibah " memang xblh lari dengan amanah2 yang perlu dipikul..tul x teman2...sebenarnye x buzy pun..saje je beratkan kepala duk pk...huhu...

Lupakan sal tu..ermm...
Bab 2..eh2!!siap ade bab lak..hehe

Bercakap tentang tesis lak...Supervisor dah dapat dah.
Fisrt2 Saz xknl pun sape sebenarnye PROF DR. DATIN AMLAH...XPERNAH MENGAJAR sAZ..
takut jgk sbb xtau ye jenis yg cmne..
nak tau kn lah jmp dlu.." xknl maka xbenci" tul k istilah tu..hehe..pape la
Hmmm..rupe2nye bile dah jumpe..Alhamdulillah sangat sporting orgnye...tesis yang SAZ kn buat hanyalah berdasarkan projek supervisor saz ..tajuk pn ye yg bg..dnampak cam xsusah sbb soal selidik dh ada cume perLu mencari responden shje..tugasan lain lak kn bace 5 tesis n buat ringkasan berdasarkan tesis tersebut...Itulah kisahnye...Insyaallah moga dipermudahkan...

TeMAN2 yang lain camne...dh jmpe SUPERVISOR LUM?
pandai2 la menambat hati suprvsr ye...hehe

Pesanan buat teman2..walaupun sesibuk mane kite, walaupun Kerja bertimbun, walaupun fikiran seberat batu ..hanya satu yang sama2 kite perlu INGAT! ALLAH sentiasa memerhati kite...Ingatilah "DIA" setiap kali melaksanakan tugasan2 yang diamanahkan...Sesungguhnya DIALAH yang dapat memudahkan perjalanan urusan KITE...


Thursday, August 6, 2009

Nak g lagi....bile Ye...

Satu hari yang bermakna buat diriku n sahabat-sahabat...
Tiada apa yang nak dikongsikan buat teman2 semua...cume nak bgatau bestttt sangat picnic kt Sungai Gabai.hehe..ALHAMDULILLAH...sekian lama apa yang kami rancang akhirnya diizinkan Allah...Segala kepenatan yang kami lalui telah berlalu melalui kejernihan air yang mengalir menyusuri batu-batu dan lambaian angin kesejukan di sana...Alangkah terpesonanya diriku melihat alam ciptaan Allah..Sungguh Indah, tidak terungkap dek kata, hanya lidah mengalunkan zikir ~SUBHANALLAH~begitulah yang dapat ku ukirkan di skrin ini...Jom bersama-sama kita renungi & hayati gambar ini...buat teman2 yang lum pergi..tgk gambar ni pun dh cukup untuk menggambarkan keseronokan dan keindahannya..hehe




Ini pula antara makanan kami di sana...best taU...Ayam BBQ Lada Hitam...Very Delicious...hihi


Wednesday, July 29, 2009

Kenangan bersama pelajarKu...



dapat rumah...hehe




HaRI LAST..jamuan bersama PELAJAR kelas KKQ...makan kek n air kotak je..:)



pelajar2 yang baik2 n kelakar2...posing no.1..



sempat lagi ustazah ni bergambar..hehe

Thursday, June 25, 2009

Mengukir memori di SMKA Maahad Hamidiah Kajang

Kegembiraan bergelar sebagai ustazah mula terasa...tatkala melihat wajah2 anak didikku...segala kepenatan dan keletihan ilang bak ditiup angin...setelah 10 mggu ku di sana pelbagai kenangan dapat ku ukir..segala kemanisan,kepahitan serta kegembiraan bersama guru-guru dan pelajar2 dapat kurasai...walaupun pelbagai masalah yang aku tempuhi sepanjang prektikel namun kuhadapi dengan tabah dan meletakkan "SABAR"itu sebagai pendinding segala kekusutan...

Allah Ta'ala berfirman :"Wahai orang-orang yang beriman bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu itu." ( Surah Ali Imran,3:200

Begitu juga teman2 ku yang len..Alhamdulillah kami dapat tamatkan prektikel kami dengan jayanya...biarlah apa yang aku serta teman2 yang len hadapi menjadi memori buat diriku...juga menjadi pengajaran untuk menempuh alam pekerjaan yang sebenar...kerna setiap yang berlaku itu semuanya telah Allah tentukan, dan "DIA" lebih mengetahui kekuatan dan kelemahan seorang hambaNYA...sebagai manusia kita perlu redha dan bersyukur dengan nikmat yang diberikan...

Tanggal 17 julai 2009...

Hari yang dinanti sudah tiba rupanya...pejam celik...pejam celik... rupanya sudah last aku di SMKA MAAHAD HAMIDIAH KAJANG...Sebak mula terasa untuk meninggalkan pelajr2ku yang ku sayang...namun yang datang tetap akan pergi begitu juga yang bertemu pasti akan berpisah...pelajar KKQ,1 HAMZAH & 2 OSMAN & pelajar2 yg kukenali...aku sayang mereka...:)
Mereka pembakar semangat aku sepanjang mengajar dan bergelar "USTAZAH " di sana...lepas ari ini pasti tidak kudengar lagi panggilan "USTAZAH" dari bibir2 mereka...sedihnye...ni la kenangan2 bersama mereka>>>JOM KITA TENGOK.....

Friday, May 8, 2009

~Last day di UKM~



Walaupun kami tak sampai Singapura...kami dapat duit Singapura 2 ringgit...hehe..sukanye... melompat2 dya...jangan marah ye cik dya..gurau je Mekasih Ustazah...Semoga Allah menggandakan rezeki yang bercurah2 buat Ustazah...Doakan satu hari nanti saz & Dya sampai Singapura...



Buat Ustazah Sakinah merangkap kak Sakinah...hehe...syukran awi dengan segala ilmu yang ustazah berikan ye...moga ukhuwwah yang terbina ini akan berkekalan selagi hayat dikandung badan...Jumpa semester depan...

Ketawa dan senyumanmu membuatkan kami tersenyum...kalau tension pun boleh hilang dengar ustazah ketawa...hehe...
Kenangan Indah bersamaMU...
Takkan kubiar ia berlalu...
Wahai Ustazah...:)
Doakan kami ye USTAZAH..:)


~~SECORET NUKILAN DARI SYAZ~~

Berakhir sudah tahun tiga...
Cuti semester terus bermula...
Gembira rasa tidak terkata...
Sedih juga turut terasa...

wahai sahabat wahai teman...
Jumpa nanti semester depan...
Rindu pasti akan mengundang...
Di ingatan ia datang...

Selamat tinggal UKM Bangi...
Buat sementara aku pergi...
Tahun depan jumpa lagi...
Last year aku di sini...

Pesanan buat Sahabat...praktikel elok2 ye..semoga dapat menjalankan tanggungjawab dengan sebaik-baiknya...Jadilah Ustaz & Ustazah yang membawa imej seorang "Daie"
Doakan Saz ye...Jumpa lagi...Assalamualaikum...tata!!titi!!tutu!!

Thursday, April 30, 2009

~Cintaku Hanya Milikmu~


Bukan mudah Ya ALLAH…
Berdiri di tangga kemewahan, kenikmatan dan kesenangan
Keindahan dunia ini menganggu ku
Kemanisan hubbu dunya ini mencarik-carik imanku
Dimanakah aku tanpa kecintaan padaMU

Aku runsing Ya ALLAH
Aku berlari ke sana dan ke sini
Aku mencari dan terus mencari
Dimanakah ku tagih cinta Ilahi
Bagaimana harus ku bayar nikmat yang Kau beri
Sedang aku tidak diuji
Maka saat aku tidak diuji, adalah ujian yang terbesar sekali
Andai bisa aku berbicara denganMU
Dan ku harap Kau mendengar pengaduanku
Sungguh aku bukan bercakap kosong
Inilah keluhan hatiku
Yang merindu cinta MU, yang mengharap keredhaan MU….

Ampuni aku Ya ALLAH
Aku lemah lagi tak bermaya
Melawan sesuatu yang digelar fana dunia
Aku tak mampu Ya ALLAH,
Belenggu ini menghimpit ku…
Belenggu ini menghiburkan hatiku
Sehingga aku senang denganya
Sehingga aku takut kehilanganya
Sedang cintaMU itu sangat luar biasa…
Sedang cintaMU itu lebih dari segala-galanya…

Sungguh aku tak layak Ya ALLAH menghampiri syurgaMU
Dan pasti menggeletarlah seluruh tubuhku mendengarkan api nerakaMU
Lalu ke manakah langkahku
Selayaknya dimanakah tempatku
Atas redhaMU ya Rabbi..
aku hanya menuruti
Andai aku diseksa, kan aku patuhi
Asalkan Kau meredhai hidupku ini

Terima Kasih Ya ALLAH kerana sudi menyayangi diri ini
Terima Kasih Ya ALLAH kerana sering mendengar pengharapan serta pengaduanku
Terima Kasih Ya ALLAH kerana sering bersama-sama denganku,
tak kira apa keadaan imanku
Sesungguhnya Ya ALLAH,
cinta ku hanya milikMU…

Tuesday, April 28, 2009

~Hati pilu mengenangkan si dia~


Saz gagahkan diri meluahkan kerinduan ini...


Dalam kegembiraan lulus kereta...setelah sampai kolej...kepala dan perut serta rasa nak muntah tetap terasa...waktu inilah saz mengenangkan mak.."mek"..sampai kolej terus kol bagitau lulus kereta...mak sangat gembira..masakan tidak tahun ni 4 orang anknya amk test kereta..3 dah lulus termasuk saz..tinggal kak sorang ag..sok ye test...Insyaallah akan lulus juga...rindu nak balik umah kak nie..xleh cakap panjang nagn mak sebab mata dah bergenang..nanti kalu dengar anaknya menangis...konfim bimbang...memang mak xboleh dengar anaknya masalah,menangis...nati ye cepat bimbang...biarla aku menangis sendirian.. rindu teramat ni......masa mak kat kg xde la camni...duk dekat rasa nak balik je..baru 2 minggu xjumpa dah rasa cam setahun...huhu...tambah2 sakit kepala ..rindu picikan mak...xtahan sakit sangat...terpaksa lah kuat semangat...pastu saz msg nadia ajak g cafe bli nasi..dari pagi xmakan memang perut masuk angin..asyik rasa nak muntah je..xrasa nak makan pun tapi takut gestrik...perut kosong..saz kuatkan diri g cafe dalam kul 3.30..bli nasi...balik dari cafe syoknya tengok nadia lalu makan...waktu ni saz hanya ingatkan mak...hanya 4 sudu nasi je makan..nak blik...sakit sangat...hanya Allah tempat saz mengadu...inilah ujian Allah untukku..xtahan rindu...airata menitis sambil makan...xleh nak makan langsung...simpanla tuk makan ptg kalu masih elok...saz makan ubat panadol...terus rehat dan tido bilik nadia..nasib bek ada si nadia tu..hehe...my best fren..hihi..kalu saz balik bilik duk layan perasaan sorang2 lagi sedih...terpaksa la tido gak lepas asar walaupun kurang elok..selepas sedar dari tido badan rasa lemah, kepala masih sakit dan perut masih xdapat terima nasi...saz paksa juga makan takut lemah..dah la duk pk esok exam..macam mana saz nak stdy ...gagahkan juga mulut ini menyuap nasi supaya perut terisi..

Kerana exam berturut2 saz xleh la blik umah kak jumpa mak..kalu ikutkan hati petang tadi ag nak balik..hari sabtu konfim nak blik...suh kak mai amik.....xtau nak luah camne dah..rindu teramat.............rindu...rindu...Moga kerinduan ini akan terubat hari sabtu ni...:)

~Luahan kegembiraan~


Dengan kesibukan exam...saz masih sempat lagi la amik exam luar ukm..exam ap tu?..test kete la...hehe..rase nak lepas2..xsanggup dah nak g ulangalik dari ukm k akademik...arini garis penamat untuk saz sama ada lepas @ tidak test ni..pape pun yang penting saz tawakkal pada Allah setelah 10jam belajar dan ditambah masa lagi...hari ini penentu segala2nya…
Pagi yang mengejutkan…

Ya Allah kul 7...terkejut melihat jarum jam...terus bangun mengejut...kerana mengingatkan test ...oh tidak! saz dah lewat...Ya Allah tolong saz..kul 7 sepatutnya dah tunggu..camne ni?..hati berkata..tanpa mengemas katil dan menghiraukan benda lain..saz terus p mandi, ibarat mandi kerbau..huh! selesai mandi dan bersiap..tangan mencapai henset menaip msg kepada cikgu.."CIKGU SAYA LAMBAT CIKIT?..hati dah berdebar-debar cam xkeruan...Astaqfirullahal 'Azim..mulut hanya menyebut-Nya..setelah msg dihantar...Tut!Tut!Tut!..deringan henset berbunyi...
memang kol dari cikgu...saz pun jawabla.."Cikgu kt UO dah", kamu kat mana?.."jap2 cikgu sy tengah pakai tudung..."ok"..nasib baik la cikgu baik kalu yang jenis xtunggu..habisla melayang duit untuk test semula..

Pakai tudung cepat2 terus turun menuju bus stop..ermm..dah la blok belakang..memang ibarat jaguh larian la..hehe..sampai bus stop..erkkk..terkejut penuh satu van duk tunggu saz sorang...sazla orang last cikgu amik. Bile van dah bergerak...hati berdebar tidak keruan, fikiran melayang mengingatkan test jap ag..hanya Allah yang tahu betapa getarnya perasaanku..hati xlepas berdoa moga Allah permudahkan ujian saz arini..seme yang dalam van senyap xterkata..masing2 duk berdebar nak test nti...ada yang test motor je, ada yang test kereta je & ada yang test kedua-duanya sekali. Perjalanan semakin dekat dengan destinasi..lagila perasaan ni bergelora bagaikan nak pecah..xpernah ag berdebar dan takut camni...asyik duk pk JPJ..."garang x?, nati ye marah x?,takut xlulus & macam2la...Hanya Allah Maha Mengetahui…

Jam menunujukkan hampir kul 8...van membelok ke kiri menandakan kami sudah sampai ke akademik...alahai!takut...turun dari van ..Saz menanti ros tiba..ros naik van lagi satu...setibanya ros...ajak la ros ke tandas lu sebelum amik giliran...dah berdebar sangat mcm2 la terasa...:) Kemudian kami diminta masuk bilik kuliah 3 untuk mengisi borang dan disitulah akan diberitahu sesi masing2...ermm...saz kena sesi II...ros sesi I...kenalah tunggu di kantin@bilik kuliah ni..jawabnya menjadi orang sabar dalam menunggu la.." Sesungguhnya penantian bagiku satu penyeksaan". Hati bermonolog"sabar saz,tidak ada yang datang sekelip mata dan tidak semuanya kita dapat dulu". Saz menanti dalam dengan penuh kesabaran..Teringatkan Firman Allah yang bermaksud :

Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) salat, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar. ( Surah Al-Baqarah,2:153)
Saz menanti di kantin melihat mereka yang sesi I…dalam menanti kepala tiba-tiba sakit, perut berbunyi…rasa nak muntah dengan xtahan bau rokok…xatau kenapa…mungkin disebabkan xcukup tido, fikir exam lagi,lebih2 lagi test arini…Melihat mereka yang lepas asyik tersenyum je…”macam mana ngan aku nanti” hati bermonolog. Ada yang JPJ bawa balik, yang tu memang gagal la…berdebarnya…kepala saz makin sakit..Ya Allah..aku mohon janganlah sampai aku rasa nak muntah…test lambat lagi…bersabar menanti ngan kepala dan perut yang sakit…memang arini mengajar aku erti sabar. Tatkala menanti,ros dah lulus kedua2 bahagian…tersenyum lebar la si ros..mendebarkan hatiku lak…Lebih kurang kul 11.30.. sesi II dipanggil untuk diuji…xtau nak kata dah perasaan disaat ni…fikiran n hati hanya mengingati Allah…”Rabbi Yassir Wala Tu’assir Rabbi Tamim Bil khair”xlekang dibibir ni…saz beratur dan mengambil no.giliran untuk diuji…(no.77).Dipanggil untuk ujian bukit n parking lu…menanti dengan kepala yang sakit…”aku mesti boleh”,”mesti yakin”. Mata bergenang kerana kepala sakit tapi cuba tahan…memikirkan orang disekeliling…Tiba giliran saz”cikgu pesan, selesakan tempat duduk dan pakai tali pinggang”..saz berjalan dengan langkah yang yakin…kali pertama naik bukit xlepas…Alhamdulillah diberikan cubaan kali kedua…dengan tangan yang menggigil menekan henbrek,…Alhamdulillah…lepas..sebelum ujian parking diteruskan…saz diminta jumpa Tuan JPJ untuk mengambil keputusan “LULUS”..siap ketawa lagi JPJ tu…ye cakap” menggigil2 kamu”..saz tersenyum malu


Ujian kedua dihadapan…aduh! Ini pun dikira nasib baik…dalam ujian parking sisi ni masa 5minit diberi..dah la 2 kali enjin mati…ckit lagi nak langgar tiang…lega masih lulus…masa nak amik result..ye JPJ ctu lak cakap…”nasib bek xlanggar tiang”…Alhamdulillah, Allah membantu… tersenyum gembira…hati berdetik” ingat saz satu test ag xlepas” yang ni saz paling takut test jalan…sebab JPJ ada kat sebelah..baru je selesai test bukit n parking…no.77 dipanggil lagi…alamak JPJ perempuan…Nampak garang…takutnye…”kamu tunggu giliran ketiga”..hanya anggukan diberikan. Dalam debar menanti kepala tetap sakit & rasa nak muntah. Satu lagi test untuk aku tamatkan debaran ini…tut!tut!tut!nama dipanggil…dengan langkah yang longlai aku menaiki kereta…nak boleh jalan tu bukan men lama…hehe…” g jalan 2”, arah puan JPJ tu…”ya dilafazkan”….kereta viva ku menuju jalan dua…ingatkan dah xlulus dah…JPJ tu walaupun Nampak garang tapi bek…banyak gak ye yang perbetulkan…al-maklumlah kereta viva memg susah dan dibandingkan kancil yang saz belajar sebelum ni…nk masuk gear bukan men kn tolak kuat..dh la kn tekan minyak kuat”siap marah ag..kamu ni nak tekan minyak pun takut”..senyap xterkata..” memang la takut”dalam hati je…hehe
Bawa punya bawa…akhirnya pagar akademik berada di depan…dalam hati melonjak kegembiraan..LULUS!!!!!!!!mekasih Puan JPJ…Alhamdulillah syukur pada Allah…JLepas ni boleh la nak memandu…ermmm…tapi kereta xde…xpe pinjam abang punya..tu pun kalu bagi…hehe…Insyaallah akan ku cuba menjadi pemandu yang berhemat nanti…panjang al-kisahnya..harap laratla sahabat nak bace ye…hehe

Tuesday, April 21, 2009

~Alhamdulillah~

~Alhamdulillah hanya ungkapan itu yang keluar di bibir ni...baru satu paper lepas...lega rasanye...cam baru keluar dari perangkap...hehe...kawan2 camne?...mesti tersenyum gembira dapat jawab exam tadi...tu la...kite pun tersenyum gak tapi xtau senyum gembira k x...tapi setahu kite kalu senyum biasenye gembira la kan ?sampai nota pun boleh tertinggal masa nak balik..nasib bek teringat...patah balik la amik nota kite...tu la kawan2...walaupun dah lps paper tu jangan lak buang ye nota2 tu...jangan bace sbb exam aje tau...ingat ye!! jadikan ilmu di dada bukan di kertas2...ermmm...bersyukur sangat2 dipermudahkan oleh Allah tatkala kite berada dalam dectar tadi...tapi xtau la result camne nanti...hanya DIA yang Maha Mengetahui...~

p/s: buat kite dan teman2...simpan leklok nota tu ye...jangan nk guna bru nak cari...hehe...madah kedua akan menyusul...study betoi2 tau...kite doakan teman2 berjaya...doakan kite juge ye...bitaufiq Wannajah...( Rabbi Yassir Wala Tu'assir Rabbi Tamim bi khair )

Friday, April 17, 2009

~Wanita Solehah Lebih Baik Daripada Bidadari Syurga ~



Wanita solehah tidak boleh sembarangan mencintai lelaki. Lelaki yang paling wajar dicintai oleh wanita solehah ialah Nabi Muhammad SAW. Ini kerana Nabi Muhammad SAW adalah pembela nasib kaum wanita. Baginda telah mengangkat martabat kaum wanita daripada diperlakukan dengan kehinaan pada zaman jahiliyah, khususnya oleh kaum lelaki. Ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW juga berjaya menyempurnakan budi pekerti kaum lelaki. Ini membawa keuntungan kepada kaum wanita kerana mereka mendapat kebebasan dalam kawalan dan perlindungan keselamatan oleh kaum lelaki.

Iaitu dengan mengikuti ajaran Nabi Muhammad SAW menjadikan bapa atau suami mereka berbuat baik dan bertanggungjawab ke atas keluarganya. Demikian juga dengan kedatangan Rasulullah SAW telah menjadikan anak-anak tidak lupa untuk berbakti kepada ibu mereka, contohnya seperti Uwais Al-Qarni. Salah satu tanda kasih Baginda SAW terhadap kaum wanita ialah dengan berpesan kepada kaum lelaki agar berbuat baik kepada wanita, khususnya ahli keluarga mereka. Rasulullah SAW sendiri menjadikan diri dan keluarga baginda suri teladan kepada kaum lelaki untuk bagaimana berbuat baik dan memuliakan kaum wanita.

Rasulullah SAW bersabda,
Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah yang paling baik akhlaknya, dan yang berbuat baik kepada ahli keluarganya.” (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi) Lagi sabda Rasulullah SAW, “Sebaik-baik kamu adalah yang terbaik terhadap keluarganya; dan aku adalah yang terbaik dari kamu terhadap keluargaku. Orang yang memuliakan kaum wanita adalah orang yang mulia, dan orang yang menghina kaum wanita adalah orang yang tidak tahu budi.” (Riwayat Abu ‘Asakir). Tapi betul ke wanita solehah itu lebih baik daripada bidadari syurga?

Daripada Umm Salamah, isteri Nabi SAW, katanya(di dalam sebuah hadis yang panjang): Aku berkata,
“Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari?” Baginda menjawab, “Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin. Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Bagaimanakah itu? Baginda menjawab, “Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada Allah, Allah akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang berwarna putih,berpakaian hijau dan berperhiasan kuning….(hingga akhir hadis)(riwayat al-Tabrani).

Terkejut bila membaca hadis ni dan ingin berkongsi bersama rakan-rakan lain. Sungguh tinggi darjat wanita solehah, sehingga dikatakan lebih baik daripada bidadari syurga. Semoga hadis ini menjadi inspirasi bagi kita semua dalam memperbaiki diri agar menjadi lebih baik daripada bidadari syurga. InsyaAllah.. Tapi, bagaimana yang dikatakan wanita solehah itu? Ikuti kisah berikut, semoga kita sama-sama beroleh pengajaran.

Seorang gadis kecil bertanya ayahnya,
“Ayah ceritakanlah padaku perihal muslimah sejati?” Si ayah pun menjawab, Anakku,seorang muslimah sejati bukan dilihat dari kecantikan dan keayuan wajahnya semata-mata.Wajahnya hanyalah satu peranan yang amat kecil,tetapi muslimah sejati dilihat dari kecantikan dan ketulusan hatinya yang tersembunyi. Itulah yang terbaik. Si ayah terus menyambung, “Muslimah sejati juga tidak dilihat dari bentuk tubuh badannya yang mempersona,tetapi dilihat dari sejauh mana ia menutupi bentuk tubuhnya yang mempersona itu".

"Muslimah sejati bukanlah dilihat dari sebanyak mana kebaikan yang diberikannya ,tetapi dari keikhlasan ketika ia memberikan segala kebaikan itu.Muslimah sejati bukanlah dilihat dari seberapa indah lantunan suaranya tetapi dilihat dari apa yang sering mulutnya bicarakan.Muslimah sejati bukan dilihat dari keahliannya berbahasa,tetapi dilihat dari bagaimana caranya ia berbicara dan berhujah kebenaran". Berdasarkan ayat 31,surah An Nurr,Abdullah Ibnu Abbas dan lain-lainya berpendapat, "Seseorang wanita islam hanya boleh mendedahkan wajah,dua tapak tangan dan cincinnya di hadapan lelaki yang bukan mahram". (As syeikh said hawa di dalam kitabnya Al Asas fit Tasir).

“Janganlah perempuan -perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga menghairahkan orang yang ada perasaan dalam hatinya,tetapi ucapkanlah perkataan yang baik-baik. (surah Al Ahzab:32)
.
“Lantas apa lagi ayah?”sahut puteri kecil terus ingin tahu. “Ketahuilah muslimah sejati bukan dilihat dari keberaniannya dalam berpakaian grand tetapi dilihat dari sejauh mana ia berani mempertahankan kehormatannya melalui apa yang dipakainya. Muslimah sejati bukan dilihat dari kekhuwatirannya digoda orang di tepi jalanan tetapi dilihat dari kekhuwatirannya dirinyalah yang mengundang orang tergoda".

"Muslimah sejati bukanlah dilihat dari seberapa banyak dan besarnya ujian yang ia jalani tetapi dilihat dari sejauh mana ia menghadapi ujian itu dengan penuh rasa redha dan kehambaan kepada TUHAN nya,dan ia sentiasa bersyukur dengan segala kurniaan yang diberi.Dan ingatlah anakku muslimah sejati bukan dilihat dari sifat mesranya dalam bergaul tetapi dilihat dari sejauh mana ia mampu menjaga kehormatan dirinya dalam bergaul”.

Setelah itu si anak bertanya, ”Siapakah yang memiliki criteria seperti itu ayah?Bolehkah saya menjadi sepertinya?mampu dan layakkah saya ayah?”.
Si ayah memberikan sebuah buku dan berkata,
Pelajarilah mereka!supaya kamu berjaya nanti.INSYA ALLAH kamu juga boleh menjadi muslimah sejati dan wanita yang solehah kelak,malah semua wanita boleh”. Si anak pun segera mengambil buku tersebut lalu terlihatlah sebaris perkataan berbunyi ISTERI RASULULLAH. Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu ,puasa di bulan ramadhan ,menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya,maka masuklah ia ke dalam syurga dari pintu-pintu yang ia kehendakinya”.(riwayat Al Bazzar)

p/s : Buat wanita-wanita diluar sana...marilah kita hayati kisah ini...

Tuesday, April 14, 2009

~study~




~Salam kembali ~


Alhamdulillah...hari ini baru la saya berpeluang untuk bermonolog lagi...rasanye dah seminggu tidak mengisi ruangan ini...huh...! mugkin ia satu keluhan buat saya seorang mahasiswi...moga keluhan itu bukanlah keluhan kerana penat tetapi satu keluhan kerana penghujug sem6 makin tiba...saya rasakan belum puas lagi berada di sem ini tapi masa tidak akan bertambah dan yang lepas tidak mungkin akan kembali...saya harapkan segala kebaikan yang saya perolehi diredhai oleh-Nya dan segala kekurangan moga diberi petunjuk untuk memperbaikinya.

rasa sedih pulak untuk meninggalkan sem nih!...adakah betul2 dapat mengutip segala ilmu yang dicurahkan oleh ustaz2 dan ustazah...?mampukah untuk saya amalkan semuanya demi memperoleh kemanisan ilmu tersebut..?moga Allah membuka hati ini untuk mencapai kemanisan itu semanis syurga bagi orang-orang yang beriman dan bertaqwa kepada-Nya...

bila dihitung jari, debaran 21 makin terasa...debaran apa tu? yang pasti bukan hari bertunang @ kahwin... exam final la...hehe...tarikh exam makin menghampiri diri ini...hanya tinggal 7 hari lagi untuk sy membuat persediaan..bukan sebelum ini x bersedia tapi selagi belum tiba hari untuk sy berjuang selagi itulah persediaan dan usaha saya masih belum ada noktah...walaupun perjuangan ini bukan melibatkan nyawa tapi ia diibaratkan sebagai jantung yang berhenti denyutannya...segala usaha yang sy lakukan hanya Allah yang memerhati dan menilai-Nya..

saya ucapkan terima kasih kepada semua ustaz2 , ustazah dan sahabat2 yang banyak membantu sepanjang sem ini...semoga ilmu yang dicurahkan mendapat keberkatan dan Insyaallah mendapat balasan yang setimpal daripada Allah - balasan pahala yang mencurah-curah oleh -Nya...hanya DIA yang Maha Mengetahui keikhlasan hamba-hamba-NYA ..Buat sahabat2 yang disayangi juga syukran awi2..kerana sama bersusah dan bekerjasama dalam menuntut ilmu dan menyiapkan assgment..HEHE

Jangan lupa doakan syaz gak ye...:) syaz exam bermula 21/4-7/5...sama2 kita usaha...study tau jange stado lak...hehe..buat peta minda xpe asalkan jangan peta yang satu lagi tu......hihihi
Bittaufiq wa najah :)

P/s: segala usaha yang kita lakukan mestilah di susuli dengan doa dan bertawakallah kepada Allah...sama2lah kita jadikan Qiamullail sebagai waktu untuk kita memohon dan bermunajat padaNYA... sesungguhnya tiada yang lebih berkuasa melainkan pencipta yang menjadikan kita masih bernafas di bumi-NYA ini-ALLAHUAKBAR....amiiiiiinnn!!!!

Monday, April 6, 2009


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, April 3, 2009

adoih....

- Ya Allah penatnya...bahasa Arab tak siap ag...minggu depan dan kena bentang...
Ya Allah permudahkan untukku memahamnya...malam ni kena berjaga lagila...huh!!..
YaAllah tolong ingatkan diri ini supaya jangan mengeluh dengan setiap ujian yang datang
padaku sama ada besar atau kecil,,sesungguhnya Engkaulah mengetahui kemampuan diri yang lemah ini...

Saturday, March 28, 2009

Tidak tercapai dek akalku...

Tepat jam 12.30,...mataku terpandang pada jarum yang bergerak...memikirkan jarum bergerak terlalu pantas menunjukkan masa berlalu begitu cepat...sepanjang dua hari duk menterjemah teks arab...memang memeningkan kepalaku...xsiap2 lagi...nampak je senang rupanya memerlukan pemahaman yang teliti ibarat mencari mutiara di dasar lautan...tidak ku sangka betapa tingginya bahasa Dr.Yusuf Qardhowi...memang berbelit2...huhu...tidak tercapai dek akal...

Bila terjemah word by word lagi pening...setakat ni xfaham lagi apa sebenarnya Dr.Yusuf Qardhowi nak sampaikan...aduh....memang seorang Dr. yang hebat...tajuk bukunya pun membuatkan kita tertanya2..(اين الخلل)DI MANA KECACATAN..cacat apa yang syeikh itu mahu jelaskan...huhu

aku melihat ayat, perkataan, frasa ayat, kedudukan i'rab, tapi apa sebenarnya maksud di sebalik ayat-ayat yang teramat tinggi itu?...tingginya pengetahuan, pengamatan, untuk aku menterjemahkan hasil karya beliau...memang xtercapai dek akal tapi kena capai gak kalu x xkan tercapai...btul x kwn2?...nak tahu cerita lebih lanjut apa-apa pun kita tengoklah sambungan entry ini nanti...cayyok2...Allahu Akbar!!!!

P/S : Buat sahabat2 yang ingin sama2 menuntut ilmu mengenai karya ini( sama2 menterjemah)hubungi saya..:)hehe

Wednesday, March 25, 2009

Bila Al-Quran Mula Bersuara

Wahai sahabat-sahabat...bila difikir dan direnung dan bila ditanya...apakah petunjuk yang paling utama bagi kita umat Nabi Muhammad SAW...?

Jawapan yang akan kita lafazkan sudah tentulah Al-Quran Al-Karim...yang mana telah dwahyukan Allah untuk Nabi Muhammad SAW melalui malaikat Jibril untuk disampaikan kepada kita sebagai petunjuk dalam melayari kehidupan DUNIA yang penuh dengan pancaroba-pancaroba...dan perlulah kita ingat bahawa tidak akan lahir umat selain daripada kita yakni umat Nabi Muhammad SAW...

Oleh itu, jadikanlah Al-Quran itu sebagai panduan kita dalam melakukan setiap perkara kerna di dalamnya merangkumi semua perkara yakni dari sekecil2 sehinggalah sebesar perkara dan dari seringan2 sehinggalah seberat2 perkara...



Waktu engkau masih kanak-kanak,kau laksana kawan sejatiku dengan wudu’, Aku kau sentuh dalam keadaan suci, Aku kau pegang Aku,kau junjung dan kau pelajari.Aku engkau baca dengan suara lirih atau pun keras setiap hari setelah selesai engkau menciumku mesra.

Sekarang,engkau telah dewasa…Nampaknya kau sudah tak berminat lagi padaku.Apakah Aku bahan bacaan usang yang tinggal sejarah…? Menurutmu, mungkin aku bahan bacaan yang tidak menambah pengetahuanmu Atau, menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji.

Sekarang, Aku tersimpan rapi sekali, sehingga engkau lupa di mana Aku tersimpan Aku sudah engkau anggap hanya sebagai pengisi setormu. Kadang kala Aku dijadikan mas kawin agar engkau dianggap bertaqwa atau Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis dan syaitan.Kini Aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesendirian, kesepian.

Di dalam almari, di dalam laci, aku engkau pendamkan. Dulu…pagi-pagi…surah-surah yang ada padaku engkau baca beberapa halaman. Di waktu petang, Aku kau baca beramai-ramai bersama temanmu di surau.. Sekarang…seawal pagi sambil minum kopi…engkau baca surat khabar dahulu waktu lapang engkau membaca buku karangan manusia.Sedangkan Aku yang berisi ayat-ayat yang datang dari Allah Azzawajalla, Engkau engkau abaikan dan engkau lupakan.

Waktu berangkat kerja pun kadang engkau lupa baca pembuka surah2ku(Bismillah). Di dalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati musik duniawi.Tidak ada kaset yang berisi ayat Allah yang terdapat di dalam keretamu Sepanjang perjalanan,radiomu selalu tertuju ke stasyen radio kesukaanmu mengasyikkan. Di meja kerjamu tidak ada Aku untuk kau baca sebelum kau mulai kerja Di Komputermu pun kau putar musik kegemaranmu.

Jarang sekali engkau putar ayat-ayatku.E-mail temanmu yang ada ayat-ayatku pun kau abaikan Engkau terlalu sibuk dengan urusan dunia mu,Benarlah dugaanku bahawa engkau kini sudah benar-benar hampir melupaiku Bila malam tiba engkau tahan bersekang mata berjam-jam di depan TV. Menonton siaran telivisyen. Di depan komputer berjam-jam engkau betah duduk Hanya sekedar membaca berita murahan dan gambar sampah.Waktupun cepat berlalu……

Aku semakin kusam dalam laci-laci mu Mengumpul debu atau mungkin dimakan hama Seingatku, hanya awal Ramadhan engkau membacaku kembali Itupun hanya beberapa lembar dariku. Dengan suara dan lafadz yang tidak semerdu dulu Engkaupun kini terangkak-rangkak ketika membacaku Atau waktu kematian saudara atau taulan mu Bila engkau di kubur sendirian menunggu sampai kiamat tiba Engkau akan diperiksa oleh para malaikat suruhanNya..

Apakah TV, radio ,hiburan atau komputer dapat menolong kamu? Yang pasti ayat-ayat Allah s.w.t yang ada padaku menolong mu Itu janji Tuhanmu, Allah s.w.t Sekarang engkau begitu enteng membuang waktumu… Setiap saat berlalu… Dan akhirnya…kubur yang setia menunggu mu…Engkau pasti kembali, kembali kepada Tuhanmu Jika Aku engkau baca selalu dan engkau hayati… Di kuburmu nanti….

Aku akan datang sebagai pemuda gagah nan tampan. Yang akan membantu engkau membela diri Dalam perjalanan ke alam akhirat. Dan Akulah “Al-Qur’an”,kitab sucimu Yang senantiasa setia menemani dan melindungimu. Peganglah Aku kembali.. .. bacalah aku kembali setiap hari. Karena ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat-ayat suci. Yang berasal dari Allah Azzawajalla Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah Yang disampaikan oleh Jibril melalui Rasulmu.

Keluarkanlah segera Aku dari almari, lacimu..Letakkan aku selalu di depan meja kerjamu. Agar engkau senantiasa mengingat Tuhanmu. Sentuhilah Aku kembali… Baca dan pelajari lagi Aku…Setiap datangnya pagi, petang dan malam hari walau secebis ayat seperti dulu.Waktu engkau masih kecil Di surau kecil kampungmu yang damai Jangan aku engkau biarkan aku sendiri…. Dalam bisu dan sepi….

p/s : Ingatlah Tiada Petunjuk Benar sebagai pegangan kita melainkan sebuah AL-QURAN...:)Marilah sama2 kita jadikan teman bacaan kita dalam setiap waktu,jam,minit,saat dan detik...hayatilah maksud2 kalam ALLAH di dalamnya...Moga kita mendapat keredhaan dari Tuhan melalui pembacaan dan pengamalannya...

Tuesday, March 24, 2009

Diri ini seorang Tholibah

Ingatanku teringat pada kelas tutorial kajian teks arab pagi tadi...hari ini hanya dua orang yang membentang tugasan yang diamanahkan...Disebabkan tugasan yang kurang lengkap yang dibentangkan oleh sahabat2 saya tadi menyebabkan waktu yang selebihnya diisi dengan sedikit coretan ilmiah oleh ustaz...kata-kata ustaz tadi masih tergiang-giang dimindaku.

Ustaz bukanlah marah tapi sekadar menegur ketidakprihatinan pelajarnya...setiap teguran yang diucapkan ustaz memberi seribu erti padaku...lebih kurang kata2 ustaz Harun tadi " bila melakukan sesuatu kerja biarlah untuk kepuasan diri kita dan apa yang kita sampaikan biarlah dapat memri manfaat kepada sahabat-sahabat yang lain"

kata ustaz lagi " sibuk bukan alasan tidak dapat siapkan assgment dengan sebaik-baiknya " ustaz cakap, ustaz dulu pun sibuk dan pernah berada di tempat kamu sekarang...sesibuk mana pun kita jangan sampaikan pembelajaran kita terjejas...

kata2 ustaz masih bermain dimindaku...
- kita bukan atlit yang sibuk di padang
- kita bukan ahli politik yang sibuk berpolitik
- kita bukan ahli ekonomi yang sibuk memikirkan ekonomi dunia
TETAPI kita adalah THOLIB yang perlu merebut peluang dan mengisi masa dengan ilmu...

Ada seorang sahabat ustaz berkata " aku baca buku ketika aku mempunyai anak tidak sehebat aku baca buku ketika di campus "

Setiap kata-kata ustaz melahirkan satu semangat dalam diriku..
Hati kecil ini berkobar-kobar untuk cuba dan terus mendalami ilmu-ilmu yang ada...
Bila difikirkan terlalu sedikit ilmuku ibarat timbunan pasir yang dihanyut ombak...
Dengan waktu yang masih tinggal setahun lagi mampukah aku untuk merebut peluang yang terbentang luas ini...moga dipermudahkan..

Sebagaimana yang disebut ustaz..kehidupan ini hanya ada tiga...
- sudah lepas..masa yang tidak mgkn akan kembali
- sekarang.. yang sedang lalui
- akan datang.. belum tentu masa sekarang akan tiba pada masa akan datang..

Betapa besarnya tanggungjawab seorang pelajar...
Makin membara semangatku untuk belajar...rasa macam x cukup lagi ilmu untukku sampaikan pada bakal anak2 muridku nanti...rasa nak belajarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr je...
mungkin sahabat-sahabat juga merasai apa yang saya rasa...
Saya sentiasa ingatkan pada diri yang kerdil ini...peluang yang ada ini tidak mungkin akan datang lagi...Insyaallah akan saya cuba sedaya upaya untuk menjadi THOLIBAH yang berjaya DUNIA & AKHIRAT...Semoga sentiasa dipayungi RAHMAT ALLAH...Amin...........