Monday, January 11, 2010

~Aku vs Mate~

Rasenye baru je isi entry kt blogku...namun disebabkan peperangan yang berlaku antara aku & mate, ruangan ini lagilah mangsanye...tulunnnnnnnn la aku...nk tidurrrrrr...

ermmm...dah 2jm setgh aku berperang,aku tetap kalah dek mate yang xmau reht...huahuahua...hbs 360 pusingan badan tetp same gak...pusing kanan, pusing kiri...ia tidak memberi sedikit pun isyarat untukku..nilah akibat lenakan ia sewaktu pulang dari kuliah petang tadi..sukarlah ia untuk dilenakan untuk malamnye...di tambah plak ngan derungan enjin kereta & moto di jalanan...lagi sukar untuk kulelapkan..

Firman Allah SWT dalam surah an-Naba'

" Kami jadikan tidurmu untuk istirahat(9) dan Kami jadikan malam sebagai pakaian(10)dan Kami jadikan siang untuk mencari penghidupan(11)

Jelaslah menunjukkan waktu malam itu dijadikan untuk hambanye berehat..bagi persediaan sepertiga malam...kalaulah waktu sebegini ku belum tidur,mana mungkin aku akan berjaga sepertiga malam...YaAllah lelapkan ia walaupun sekejap..

dah asyik berperang tp tetp kalah...xtau nk wak ap..aku luangkan mase bce buku...biase kalu belek buku ni ngantuk,,,namun keluasannye umpama celikan di waktu siang...masih segar seperti siraman bunga di waktu pagi...Ya Allah...
kenapa & mengapa?...

Memandangkan peperangan ni xsudh2...mse yang ade ni sya nk kongsikan bersame temn2 yang mungkin juga tgh berperang..(tanpa alat tajam)..hihi..

Bagaimana anda atasi kelesuan????

1) Tidur yang cukup
- 5jam sudh memadai untuk anda tidur dari 12.3-5.3pg. mungkin anda sering tidur 8jm sehari, bermkna anda sudh kerugian 3jm sehari. jika anda berusia 24thn, bermakna anda telah kerugian masa emas selama 3thn!fikirkan
2) Tidur sebentar waktu teghri
-bukan cm sya tdur selepas wktu zuhr sampai ptg..cmni la jdnye...hehe..mase yang sesuai ialah seblm waktu zuhur lebih kurag 30-45mnit..dinamakan Qailulah (merupakan sunah Rasulullah s.a.w dengan syarat berniat utk bngn malam hari utk Qiamullail.
3)kerja sokongan
a-kerja utama
b-kerja sokongan yang aktif
sebaik anda merasa lesu,lakukan lah kerja sokongan cthnya: mencari bahan rujukan, susun fail, cakap ngan kawan dll
4) Aktiviti pergerakan
cnthnya: lakukan kerja smbil berdri@ berjln perlahan2
kemas bilik @ dll
5) Lain2 aktiviti
- buat secawan kopi panas
-berwudhuk ngan niat utk menghalau syaitan yang menganggu kita
-membaca Al-Quran( Insyaallah sangat mujarab)
-buat senaman utk regangkan otot2 yang letih..

itu sje tip di malam hari...kembali berperang..jm menunjukkan kul4pg..aku mesti tidurrrr


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

0 comments: