Thursday, March 12, 2009

Tanda-tanda Cinta Allah Taala



Allah Ta'ala berfirman : "Katakanlah: "Bila sekalian (benar-benar) mencintai Allah,ikutilah aku,nescaya Allah akan mencintai dan mengampuni dosa-dosamu" , Allah adalah Dzat Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
( Ali Imran, 3 : 31 )

Hadith dari Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda, bahawasanya Allah Ta'ala berfirman : " Barangsiapa yang memusuhi kekasihku maka Aku menyatakan perang kepadanya. Sesuatu yang Kusukai daripada apa yang dikerjakan oleh hamba-Ku untuku bila mendekatkan diri kepada-Ku iaitu bila mengerjakkan apa yang Kuwajibkan kepadanya. Seseorang itu akan sellau mendekatkan diri kepada-Ku dengan mengerjakan kesunahan-kesunahan sehingga Aku mencintainya. Apabila Aku mencintainya maka Aku merupakan pendengaran yang ia pergunakan untuk mendengarnya, Aku merupakan penglihatan yang ia pergunakan untuk melihatnya, Aku merupakan tangan untuk menyerangnya dan Aku merupakan kaki yang ia pergunakan untuk berjalan. Seandainya ia bermohon kepada-Ku pasti Aku akan mengabulkannya dan seandainya ia berlindung diri kepada-Ku Aku akan melindunginya."
( Riwayat Bukhari )

Dari 'Aisyah r.a bahawasanya Rasulullah saw. mengutus seseorang untuk mengimami solat pada suatu pasukan. Di dalam mengimami solat itu ia selalu menutup bacaannya dengan ucapan: "Qul huwallaahu ahad". Ketika pulang, mereka menceritakan hal demikian itu kepada Rasulullah saw.,kemudian beliau bersabda : " Tanyalah kamu sekalian kepadanya kenapa ia berbuat demikian?" Maka mereka pun menanyakannya dan orang itu menjawab : "Kerana ayat itu mengandung sifat Dzat Yang Maha Pemurah, maka saya senang membacanya". Kemudian Rasulullah saw bersabda: "Beritakanlah kepadanya bahawa Allah Ta'ala mencintai dirinya."
( Riwayat Bukhari dan Muslim )

Mahukah kita dicintai-Nya ?
Jika ditanya begitu semestinya jawapan "YA"
Cuba kita renungkan kembali adakah kita betul-betul mencintai-Nya..
Sesungguhnya tiada
CINTA yang lebih indah melainkan CINTA-NYA
Fahamilah Kalam Allah dan Hadith di atas untuk kita merebut CINTA-NYA...

CINTA yang sejati hanya cinta kan Ilahi
CINTA ayah bonda tulus suci selamannya
CINTA saudara masa berada hanya sementara
CINTA sesama insan suburkan dengan ketaqwaan


0 comments: