Tuesday, March 24, 2009

Diri ini seorang Tholibah

Ingatanku teringat pada kelas tutorial kajian teks arab pagi tadi...hari ini hanya dua orang yang membentang tugasan yang diamanahkan...Disebabkan tugasan yang kurang lengkap yang dibentangkan oleh sahabat2 saya tadi menyebabkan waktu yang selebihnya diisi dengan sedikit coretan ilmiah oleh ustaz...kata-kata ustaz tadi masih tergiang-giang dimindaku.

Ustaz bukanlah marah tapi sekadar menegur ketidakprihatinan pelajarnya...setiap teguran yang diucapkan ustaz memberi seribu erti padaku...lebih kurang kata2 ustaz Harun tadi " bila melakukan sesuatu kerja biarlah untuk kepuasan diri kita dan apa yang kita sampaikan biarlah dapat memri manfaat kepada sahabat-sahabat yang lain"

kata ustaz lagi " sibuk bukan alasan tidak dapat siapkan assgment dengan sebaik-baiknya " ustaz cakap, ustaz dulu pun sibuk dan pernah berada di tempat kamu sekarang...sesibuk mana pun kita jangan sampaikan pembelajaran kita terjejas...

kata2 ustaz masih bermain dimindaku...
- kita bukan atlit yang sibuk di padang
- kita bukan ahli politik yang sibuk berpolitik
- kita bukan ahli ekonomi yang sibuk memikirkan ekonomi dunia
TETAPI kita adalah THOLIB yang perlu merebut peluang dan mengisi masa dengan ilmu...

Ada seorang sahabat ustaz berkata " aku baca buku ketika aku mempunyai anak tidak sehebat aku baca buku ketika di campus "

Setiap kata-kata ustaz melahirkan satu semangat dalam diriku..
Hati kecil ini berkobar-kobar untuk cuba dan terus mendalami ilmu-ilmu yang ada...
Bila difikirkan terlalu sedikit ilmuku ibarat timbunan pasir yang dihanyut ombak...
Dengan waktu yang masih tinggal setahun lagi mampukah aku untuk merebut peluang yang terbentang luas ini...moga dipermudahkan..

Sebagaimana yang disebut ustaz..kehidupan ini hanya ada tiga...
- sudah lepas..masa yang tidak mgkn akan kembali
- sekarang.. yang sedang lalui
- akan datang.. belum tentu masa sekarang akan tiba pada masa akan datang..

Betapa besarnya tanggungjawab seorang pelajar...
Makin membara semangatku untuk belajar...rasa macam x cukup lagi ilmu untukku sampaikan pada bakal anak2 muridku nanti...rasa nak belajarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr je...
mungkin sahabat-sahabat juga merasai apa yang saya rasa...
Saya sentiasa ingatkan pada diri yang kerdil ini...peluang yang ada ini tidak mungkin akan datang lagi...Insyaallah akan saya cuba sedaya upaya untuk menjadi THOLIBAH yang berjaya DUNIA & AKHIRAT...Semoga sentiasa dipayungi RAHMAT ALLAH...Amin...........

0 comments: